It's the business logic, stupid!

Door | 05 maart 2019

Bij Mr. Access focussen we ons bij het bedenken van oplossingen op de waarde die een Access-toepassing heeft voor onze opdrachtgever. Waarde in bedrijfskundige/economische zin, wel te verstaan. Want daar is het je bij de aanschaf van software immers toch om doen: het wegnemen van blokkades zodat je als bedrijf onderaan de streep meer overhoudt (of hetzelfde met minder moeite, dan kan natuurlijk ook).

Hoe we dat doen? Door ons in eerste instantie niet zozeer te richten op de (software-)oplossing in technische zin, maar door de klantvraag allereerst samen met de klant te bekijken door een meer bedrijfskundige bril.

Stel iemand vraagt om een planningssysteem voor de productieafdeling. Dat kunnen we uiteraard bouwen. Wie niet. Maar vraag 10 ontwikkelaars het te bouwen en je krijgt 10 verschillende systemen met ieder een eigen onderliggende basisfilosofie. Waarom? Omdat vrijwel iedereen andere onderliggende aannames heeft over wat in jouw geval nou eigenlijk een goede productieplanning is. Iedereen heeft daar zijn eigen ideeën over. En laten we eerlijk zijn: de ene interpretatie is de andere niet. Er is er altijd maar één de beste. En juist die wil je vinden. Nietwaar?

Software is gestolde businesslogica. Rammelt de businesslogica, dan rammelt je software-oplossing en laat je geld of kansen op tafel liggen. Besteed dus voldoende aandacht aan het analyseren van het businessprobleem. Maak bijvoorbeeld een lijstje van de negatieve effecten (symptomen) waartegen jij en je collega's het dagelijks moeten opnemen, en redeneer van daaruit verder naar kernoorzaken, bijvoorbeeld door middel van een Current Reality Tree (CRT). Dan kun je kernoorzaken aanpakken, in plaats van elke dag weer hard op hard de strijd aan te hoeven gaan met symptomen. Een oorzaakgerichte aanpak leidt doorgaans tot vele male slankere (en dus goedkopere!) softwaresystemen, die verder gaan dan alleen maar het zijn van een simpel registratiesysteempje: ze helpen je dagelijks om meer te doen met minder. En wie wil dat nou niet.

Een setje frisse ogen nodig om eens samen met jou een analyse te maken? We hebben ze in huis. Je hoeft maar één ding te doen: contact met ons opnemen. En dat kan hier.

Meer artikelen >