Tasveldsysteem voor v.d. Bosch Beton

Dat hoge, zingende geluid van uw autobanden als u net naast het asfalt over de verharde berm van een landweggetje rijdt? Grote kans dat dat geluid afkomstig is van grasbetontegels die werden geproduceerd door v.d. Bosch Beton. Deze landelijke opererende producent van betonbestratingsproducten, met productielocaties in Vriezenveen en Almelo, is marktleider in de productie en levering van bermverhardingsproducten en voert daarnaast een ruim assortiment straatstenen en betontegels.

Tientallen chauffeurs per dag

Dagelijks melden zich tientallen chauffeurs bij v.d. Bosch om producten te laden. 'Het is een heel gedoe om dat in banen te leiden,' zo vertelt Marcel Hoogeveen van het bedrijf. 'Elke maandagochtend hangen we de zogeheten tasveldlijst voor die week op een groot prikbord. Daarop staat voor alle chauffeurs die in die week worden verwacht vermeld waar ze hun producten op het tasveld (opslagplaats voor stenen, red.) kunnen vinden, zodat ze hun vrachtwagen daar naartoe kunnen maneuvreren om te laden. De tasveldlijst beslaat doorgaans wel zo'n 20 A4'tjes. Een hele muur vol. Elke wijziging wordt gaandeweg de week met balpen bijgeschreven en later nog eens gemuteerd in een Excelbestand.'

Klantvriendelijkheid voorop

Dat kan beter, sneller en klantvriendelijker, zo bedachten ze bij v.d. Bosch. 'Heart-Profit, ons ERP-pakket, bevat alle gegevens van op handen zijnde uitleveringen. Naam van de klant, transporteur, producten en locatie van de producten op het tasveld. Dus waarom zouden we geen terminal plaatsen waarop chauffeurs kunnen aflezen waar hun producten staan?'

”Alle gegevens worden verkregen via een live-koppeling met ons ERP-systeem. Er komt geen balpen of Excel meer aan te pas."

Responsive webapplicatie

v.d. Bosch nam Mr. Access in de arm om de software daarvoor te ontwikkelen. Tijdens een kickoff-sessie werden de exacte specificaties uitgewerkt. Daarna werd een ontwerp van de interface gemaakt. Gekozen werd voor een responsive webapplicatie. Zo kan de applicatie ook via het internet worden gebruikt, bijvoorbeeld door medewerkers van v.d. Bosch die in hun heftruck over het tasveld rijden en met hun mobiele telefoon tasveldgegevens willen raadplegen, invoeren of muteren.

Touchscreen

Het systeem staat op het punt om live te gaan. 'Chauffeurs toetsen bij aankomst hun vrachtbriefnummer in op een touchscreen. Daarna krijgen ze precies te zien waar ze hun producten op het tasveld kunnen vinden. Al die gegevens worden verkregen via een live-koppeling met ons ERP-systeem. Er komt geen balpen of Excel meer aan te pas. Het systeem toont standaard de oudste producties aan de chauffeur. Zo waarborgen we ook nog eens dat chauffeurs te jonge producties laden. Dat is belangrijk in verband met de minimale droogtijd. En staat het product onverhoopt niet op de voorgestelde voorraadlocatie? Dan toont het systeem op verzoek de eerstvolgende locatie waar het product wel te vinden is.'

Reduton: cementloos beton

'De inzet van dit soort moderne systemen past uitstekend bij het innovatieve karakter van ons bedrijf,' vervolgt Marcel Hoogeveen. 'Je zou zeggen dat beton beton is, maar niets is minder waar. We blijven maar nieuwe dingen verzinnen. Neem bijvoorbeeld Reduton. Samen met SQAPE slaagden we erin om het cement in betonnen graselementen te vervangen door geopolymeer, organisch materiaal dus. Daarmee realiseren we een reductie van de CO2-uitstoot van wel 85%. Een absolute primeur.'

Voor meer informatie over dit artikel kunt u contact opnemen met Gerwin Berentschot, directeur/eigenaar van Mr. Access. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 0548-769048 of per e-mail via gerwin@mraccess.nl.

Meer artikelen >