Waarom je een ander niet klakkeloos na moet apen

Door Gerwin Berentschot

Zojuist heb ik voor de zoveelste keer een tweetal concurrenten aangeschreven omdat ze inbreuk maken op onze rechten. De één voert doodleuk onze handelsnaam, de ander heeft gewoon hele lappen tekst van onze website naar die van zichzelf geknipt en geplakt. Ik vind het echt onvoorstelbaar hoezeer je tegenwoordig in de gaten moeten houden of iemand zich niet de vruchten van jouw creativiteit toe-eigent. Zelf hebben ze de creativiteit van een bos wortelen, dus teren ze maar ongegeneerd op die van een ander. Schandalig.

Maar wat minstens net zo erg is, het gaat hier om mensen die maatwerksoftware bouwen. Eén ervan is zelfs docent software-ontwikkeling. Ze kijken diep in de keuken van menig bedrijf en organisatie en gaan dagelijks om met vertrouwelijke informatie van hun opdrachtgevers. Daar hoort een onfeilbaar integere en betrouwbare opstelling bij. Maar zomaar de handelsnaam van een ander bedrijf voeren of teksten jatten is alles behalve integer. Het is gewoon diefstal en in strijd met de wet, geldende normen en waarden, dat wat je van een integere professional mag verwachten, en ga zo maar door. Daar moet je dan als opdrachtgever je vertrouwelijke bedrijfsgegevens aan toevertrouwen. Nou, mij niet gezien.

“People who copy you will always be one step behind.”
― Wayne Gerard Trotman

Wat deze hansworsten ook maar niet lijken te snappen, is dat het geen enkele zin heeft om ideeën en teksten van een ander te jatten. Onze webteksten reflecteren hoe wij als Mr. Access denken over software-ontwikkeling. Het komt vanuit ons binnenste, vanuit onze ziel, zo te zeggen. Het is onze overtuiging over onze werkwijze, onze aanpak, en ga zo maar door. Dat kun je dan wel zomaar even knippen en plakken en op je eigen website zetten, maar het is niet jouw verhaal. Je verlaagt jezelf tot het niveau van een slecht coverbandje. Je zingt het lied van een ander, maar zo goed als het origineel zal het nooit worden. Vroeg of laat ga je door de mand, omdat je je opdrachtgever een rad voor ogen hebt gedraaid met overtuigingen, visies en woorden van een ander. Dus doe het gewoon niet. Jat niet van een ander en volg het advies van André Hazes op: zing je eigen lied, zodat iemand jouw ontdekt en ziet.

Ik heb beide inbreukmakers per mail gesommeerd om de inbreuk op onze handelsnaam respectievelijk auteursrechten onmiddellijk te staken. Doen ze dat niet, dan sleep ik ze voor de rechter. Dat kost ons alleen maar tijd en geld en het levert ons niets op. Want van dit soort doorgaans kale kippen is het maar lastig plukken.

Gerwin Berentschot, directeur/eigenaar van Mr. Access
https://www.linkedin.com/in/gerwinberentschot/

Meer artikelen >